Vejledning til den oplæringsansvarlige
KU-uddannelsen for studenterstudievejledere er udviklet med midler fra Kompetencesekretariatet og fungerer som et selvstændigt supplement til den tværuniversitære uddannelse af studenterstudievejledere. Uddannelsen dækker en række af de forhold, der er specifikke for studenterstudievejledere på Københavns Universitet.
KU-uddannelsen består indtil videre af fire moduler, der dækker følgende emner:
Navigation på online-platforme: Kendskab til KU’s online-platforme og logikken bag hvilke informationer, der ligger hvor.
Læs mere om modulet Navigation
Snitflader og visitationspraksis: Overblik over instanser med tilbud til vejledningssøgende studerende og de lokale KU-politikker på området.
Læs mere om modulet Snitflader og visitation
Organisation: Overblik over KU som organisation og studenterstudievejlederens og studievejledningens placering i organisationen.
Læs mere om modulet Organisation
God mailpraksis: Værktøjer og metoder til professionelle og gode mailbesvarelser. Modulet får også den ansatte til at reflektere over sin egen rolle som afsender fra KU.
Læs mere om modulet God mailpraksis
Der er ikke en fast rækkefølge at tage modulerne i. Men det anbefales at tage modulet ”Navigation på online-platforme” først, da det danner en god basis for de andre moduler.
Modulernes opbygning
De fire moduler har stor vægt på refleksion og dialog mellem studenterstudievejlederen og den oplæringsansvarlige. Det er derfor vigtigt, at du som oplæringsansvarlig ser uddannelsen som et supplement til en sidemandsoplæring, frem for en erstatning for den tætte kontakt mellem oplæringsansvarlig og studenterstudievejleder.
Du bør have været på arbejde med studenterstudievejlederen et par gange, inden modulerne påbegyndes, så I har lært hinanden lidt at kende. For at sætte en ramme for studenterstudievejlederen er det vigtigt, at du giver en introduktion til modulerne, inden du sætter studenterstudievejlederen i gang med at arbejde med dem.
Det er også vigtigt, at du sørger for, at studenterstudievejlederen indtaster sin KU-mailadresse, når et modul startes. Studenterstudievejlederen får dernæst en bekræftelsesmail i sin indbakke, som skal bekræftes for at kunne modtage det evalueringsskema, der skal samle op på, om modulerne fungerer hensigtsmæssigt og teknisk, som de skal.
Hvert modul indeholder arbejdsark, som studenterstudievejlederen udfylder og efterfølgende drøfter med dig som oplæringsansvarlig. Denne opsamling og drøftelse med den oplæringsansvarlige er essentiel for, at læringen i modulerne lykkes. Det er derfor vigtigt, at den prioriteres selv i en travl hverdag.
Du kan som oplæringsansvarlig vælge at bruge modulerne på flere måder, når du oplærer nye studenterstudievejledere. Du kan opfordre studenterstudievejlederen til at gennemføre de fire moduler forholdsvist koncentreret, eller du kan vælge at opfordre til, at der bruges mere tid på de enkelte moduler, så studenterstudievejlederen fx bruger ekstra tid på at orientere sig på platformene, finde bestemte informationer frem m.m.
På samme måde kan du vælge mellem at lade opsamlingsmøderne være individuelle eller gruppebaserede, hvis du har flere nye studenterstudievejledere samtidig.
Du vil kunne opleve, at der er forskel på den praksis, der beskrives i modulerne og den praksis, I har i den studievejledning, du er tilknyttet. I sådanne tilfælde skal du naturligvis holde dig til den praksis, du kender fra din studievejledning. Dog kan du opfatte det som en mulighed for, sammen med studenterstudievejlederen, at reflektere over egen praksis. Eksempelvis kan der være nogle bestemte grunde til, at I har valgt at gøre tingene, som I gør.
Kort om projektet
Projektet ledes af specialkonsulenterne Gritt Bykilde og Anita Kildebæk Nielsen, forankret i KU’s Uddannelsesservice. Projektet understøttes af en referencegruppe med repræsentanter fra de fire involverede fakulteter (SAMF, SUND, TEO og HUM) og en repræsentant fra Vejledning & Optagelse, der er del af Uddannelsesservice i Fællesadministrationen.